Ghid privind obținerea compensațiilor pentru zbor întârziat, zbor anulat sau refuzul îmbarcării

mart. 27, 2023

Drepturile pasagerilor aerieni în Uniunea Europeană

Într-un context internațional în care călătoriile aeriene sunt din ce în ce mai frecvente, drepturile pasagerilor sunt protejate de Regulamentul (CE) nr. 261/2004 al Parlamentului European și al Consiliului, care stabilește norme comune pe plan comunitar în materie de compensare și de asistență în eventualitatea survenirii unor incidente neplăcute privind desfășurarea zborurilor. În principal, drepturile de care se bucură pasagerii aerieni sunt dreptul de a primi compensații, dreptul la rambursare sau redirecționare și îngrijire și dreptul de a fi informați.

Așadar, în situația în care ați experimentat un refuz la îmbarcare, o anulare, sau o întârziere prelungită a zborului dumneavoastră, puteți fi eligibil pentru compensații în baza prevederilor europene din regulamentul 261/2004, pe care le puteți obține singur ținând cont de ceea ce urmează să vă prezentăm în acest ghid.

Ce proceduri trebuie urmate pentru obținerea drepturilor prevăzute de Regulamentul (CE) nr. 261/2004?

  • Verificarea eligibilității din punct de vedere teritorial

Regulamentul CE 261/2004 se aplică tuturor zborurilor care au ca destinație inițială un stat al Uniunii Europene, indiferent dacă destinația finală o reprezintă un alt stat membru sau un stat din afara acesteia. De asemenea, se aplică și zborurilor care pleacă dintr-o țară terță către un aeroport situat pe teritoriul unui stat membru, cât timp operatorul de transport aerian este o companie cu sediul stabilit pe teritoriul Uniunii.

În regulamentul 261/2004, nu este exclusă nici situația unui zbor cu mai multe legături, în care doar statul inițial de plecare este un stat membru. În acest caz, distanța va fi stabilită pe baza ultimei destinații la care va întârzia sosirea pasagerului, indiferent în cursul căruia segment de zbor se produce întârzierea, anularea, sau refuzul îmbarcării.

  • Verificarea eligibilității din punct de vedere al incidentului intervenit în desfășurarea zborului

Conform regulamentului 261/2004, anularea, întârzierea prelungită a zborului și refuzul la îmbarcare sunt incidente din care se naște dreptul la compensații cât timp ele nu survin din cauza unor circumstanțe excepționale, care nu puteau fi evitate în pofida adoptării tuturor măsurilor posibile. Astfel de circumstanțe ar fi, spre exemplu, existența unor condiții meteorologice care fac imposibilă desfășurarea zborului, existența unor probleme de securitate privind zborul în cauză, sau situațiile în care desfășurarea zborurilor este afectată de declararea stării naționale de urgență, astfel cum s-a întâmplat cu anularea zborurilor din cauza COVID.

Vă recomandăm ca în situația în care zborul dumneavoastră este întârziat sau anulat, să încercați să aflați la aeroport care este motivul.

Zbor Anulat

În conformitate cu regulamentul 261/2004, în cazul unui zbor anulat, puteți alege una dintre următoarele variante:

  1. Rambursarea costului biletului de avion și un zbor de întoarcere spre punctul inițial de plecare în cel mai scurt timp:
  2. Redirecționarea către destinație în cel mai scurt timp; sau
  3. Redirecționarea către destinație la o dată ulterioară aleasă.

Puteți beneficia de o compensație pentru zbor anulat din partea companiei aeriene în cazul în care nu s-a îndeplinit nici una dintre următoarele condiții:

  • Compania aeriană a notificat pasagerii despre zborul anulat cu cel puțin 14 zile înainte de plecare
  • Compania aeriană a notificat pasagerii despre zborul anulat între una și două săptămâni înaintea datei de plecare și a redirecționat pasagerii astfel încât aceștia să poată:
  • Să plece cu nu mai mult de 2 ore mai devreme decât ora programată inițial
  • Ajunge la destinație cu nu mai mult de 4 ore mai târziu decât ora programată inițial
  • Compania aeriană a notificat pasagerii despre zborul anulat cu mai puțin de 7 zile înainte de ora de plecare prevăzută și a redirecționat pasagerii astfel încât aceștia să poată:
  • Să plece cu nu mai mult de o oră înaintea orei de plecare prevăzute
  • Să ajungă la destinație cu nu mai mult de două ore după ora de sosire prevăzută inițial

Cât este compensația în caz de zbor anulat conform regulamentului 261/2004?

Valoarea compensației pentru zbor anulat variază între 250 și 600 de euro. Aceasta se calculează în funcție de distanța dintre punctul de plecare și destinația finală, durata întârzierii zborului alternativ față de ora de sosire inițială (dacă ați fost de acord cu un zbor alternativ), precum și dacă zborul era pe teritoriul Uniunii Europene sau nu, astfel:

  • Pentru zboruri sub 1,500 km, 125 € dacă întârzierea e mai mică de două ore, respectiv 250 € în caz contrar
  • Pentru zboruri în interiorul UE de peste 1,500 km sau în afara UE cuprinse între 1,500 și 3,500 km, 200 € dacă întârzierea e mai mică de 3 ore, respectiv 400 € în caz contrar
  • Pentru zboruri în afara UE de peste 3,500 km, 300 € dacă întârzierea e mai mică de 4 ore, respectiv 600 € în caz contrar

Întârzierea Prelungită a Zborului – Zbor întârziat

zbor intarziat

Conform Regulamentului CE 261/2004 se pot obține compensații și pentru întârzierile prelungite ale zborurilor. Se apreciază că există o întârziere prelungită atunci când zborul ajunge la destinația finală mai târziu cu 3 ore sau mai mult decât ora planificată.

Cât este compensația în caz de zbor întârziat conform regulamentului 261/2004? Despăgubire Zbor Întârziat

Valoarea compensației pentru zbor întârziat variază între 250 și 600 de euro. Aceasta se calculează în funcție de distanța dintre punctul de plecare și destinația finală, după cum urmează:

  • 250 € pentru zboruri pe o distanță sub 1,500 km
  • 400 € pentru zboruri de peste 1,500 km în interiorul Uniunii Europene și pentru zboruri în afara Uniunii cuprinse între 1,500 și 3,500 km
  • 600 € pentru zboruri de peste 3,500 km în afara Uniunii Europene.

De asemenea, conform regulamentului 261/2005compania aeriană este obligată să vă ofere și beneficii suplimentare în cazul unui zbor întârziat, care nu interferează cu dreptul de a primi compensații. Acestea sunt:

  • Mese și băuturi răcoritoare gratuite și două apeluri telefonice
  • Cazare și transport gratuit către hotel atunci când ora de plecare anticipată este la cel puțin o zi după ora de plecare anunțată inițial

Dacă întârzierea este egală cu, sau depășește 5 ore, aveți posibilitatea de a alege dintre:

  1. Rambursarea costului biletului de avion și un zbor de întoarcere spre punctul inițial de plecare în cel mai scurt timp;
  2. Redirecționarea către destinație în cel mai scurt timp; sau
  3. Redirecționarea către destinație la o dată ulterioară aleasă.

Refuzul Îmbarcării

În situația în care vi se refuză îmbarcarea, aveți posibilitatea de a alege dintre 3 opțiuni:

  1. Rambursarea costului biletului de avion și un zbor de întoarcere spre punctul inițial de plecare în cel mai scurt timp;
  2. Redirecționarea către destinație în cel mai scurt timp; sau
  3. Redirecționarea către destinație la o dată ulterioară aleasă.

Refuzarea fără voința dumneavoastră este o condiție esențială pentru a beneficia atât de aceste opțiuni, cât și de compensațiile complementare. Asta înseamnă că nu sunteți eligibil dacă ați renunțat benevol la rezervarea dumneavoastră în schimbul unei indemnizații oferite de operatorul de transport aerian în cadrul unui apel pentru voluntari.

Compensațiile pentru refuzul de îmbarcare se calculează în funcție de distanța zborului:

  • 250 € pentru zboruri pe o distanță sub 1,500 km
  • 400 € pentru zboruri de peste 1,500 km în interiorul Uniunii Europene și pentru zboruri în afara Uniunii cuprinse între 1,500 și 3,500 km
  • 600 € pentru zboruri de peste 3,500 km în afara Uniunii Europene.

Atenție! Distanțele la care se face referire se calculează raportat la ruta ortodromică, adică este reprezentată de distanța cea mai scurtă, pe glob, dintre punctul de plecare și destinația finală.

  • Solicitarea compensației prin trimiterea unei plângeri companiei aeriene care a operat zborul în cauză

Modalitatea de transmitere a plângerii diferă în funcție de compania aeriană care a operat zborul dumneavoastră. Cele mai multe companii vă pun la dispoziție pe site-urile proprii formulare simplificate pentru obținerea compensațiilor pentru zbor anulat, zbor întârziat sau refuzul îmbarcării.

Este esențial să păstrați toate documentele de călătorie, inclusiv biletul de îmbarcare și biletul electronic, care vă vor putea fi solicitate de către compania aeriană la momentul completării formularului. De asemenea, trebuie să păstrați și numărul rezervării.

În cazul în care sunteți eligibil conform celor enunțate mai sus, operatorul aerian ar trebui să vă ofere cuantumul beneficiilor prevăzute în Regulamentul CE 261/2004 în numerar, prin cec, transfer bancar, sau sub forma bonurilor de călătorie, dar numai dacă vă dați acordul în acest sens. 

  • Obținerea compensației prin intermediul instanței de judecată

În situația în care operatorul nu comunică un răspuns sau dacă răspunsul oferit nu este unul satisfăcător, vă puteți adresa instanței naționale de judecată pentru a obține compensația, solicitând totodată de la operatorul aerian și restituirea cheltuielilor apărute prin aceste demersuri.

Acțiunea pentru obținerea de compensații în urma unui zbor anulat, a unui zbor întârziat sau a refuzării îmbarcării va putea fi depusă la instanța în circumscripția căreia se află locul de plecare sau instanța competentă de la locul de sosire. Puteți alege dacă depuneți acțiunea în nume personal, mandatați o societate specializată în obținerea acestui tip de despăgubiri sau un avocat care să vă reprezinte în fața instanței.

 

Ai o problemă legală și vrei să apelezi la un avocat în Cluj? Contactează-ne!

Ghiduri legislative

Explorează colecția de resurse oferite de Blaj Law și obține informații de actualitate, redactate pe înțelesul tuturor.