RO e-Transport – coduri UIT: Sancțiunile care generează o criză în rândul companiilor de transport

Blog

Într-un context economic defavorabil mediului de afaceri din România, având în vedere noile reglementări fiscale implementate pentru reducerea deficitul bugetar existent, companiile sunt obligate să raporteze cât mai multe operațiuni în sistemele informatice ale Ministerului Finanțelor. Astfel, au fost implementate cât mai multe instrumente menite să reducă evaziunea și frauda fiscală și să asigure creșterea gradului de colectare a taxelor datorate Statului, precum sistemul RO e-Transport sau RO e-Factura.

Cu toate că OUG 41/2022 prevedea intrarea în vigoare a reglementărilor RO e-Transport începând cu luna iulie 2022, problemele legate de implementarea și funcționarea sistemului au dus la amânarea aplicării sancțiunilor legate de sistemul RO e-Transport până la începutul anului 2023.

În prezent, organele fiscale au început aplicarea sancțiunilor prevăzute de OUG 41/2022 pentru neregularitățile legate de raportarea în sistemul RO e-Transport, fiind sancționați contravențional numeroși operatori economici, prin aplicarea de amenzi, însă și prin confiscarea valorii bunurilor nedeclarate în sistem.

În mod evident, nu poate fi descurajată intenția Statului de a avea o evidență cât mai exactă a circulației mărfurilor, în special a celor cu risc fiscal ridicat, prin impunerea unor obligații de raportare operatorilor din domeniu, dar și a unor sancțiuni pentru nerespectarea acestora. Cu toate acestea, oare pot deveni aceste sancțiuni disproporționate față de scopul urmărit și atât de împovărătoare încât să determine ieșirea de pe piață a unor companii din domeniul transportului?

Sistemul RO e-Transport a fost implementat pentru a asigura trasabilitatea bunurilor transportate la nivel național și internațional, pentru a reduce evaziunea și frauda fiscală și pentru a crește nivelul încasărilor la bugetul de stat.

Ce date sunt înregistrate în sistemul RO e-Transport?

În Sistemul RO e-Transport sunt înregistrate date referitoare la expeditor, beneficiar sau destinatar, denumirea, caracteristicile, cantitățile şi contravaloarea bunurilor transportate, locurile de încărcare şi descărcare, detalii cu privire la mijlocul de transport utilizat şi transportator, data declarată pentru începerea transportului, precum şi codul UIT generat.

Discută cu un avocat din Cluj chiar astăzi.

Află cum te putem ajuta. Trimite-ne câteva detalii despre cazul tău iar un reprezentant al echipei noastre te va contacta în cel mai scurt timp posibil.

Discută cu un avocat

Sunt vizate de sistemul RO e-Transport orice transporturi de bunuri cu risc fiscal ridicat care încep și se finalizează pe teritoriul României, orice export sau livrare intracomunitară de bunuri care începe în România sau orice import sau achiziție intracomunitară de bunuri care se finalizează în România, respectiv orice transport intracomunitar aflat în tranzit pe teritoriul României, bunurile fiind depozitate temporar pe teritoriul țării.

Potrivit OUG 41/2022, nerespectarea obligațiilor de declarare în sistemul RO e-Transport a bunurilor ce fac obiectul transporturilor internaționale sau naționale se sancționează cu amendă de la 10.000 de lei la 50.000 de lei în cazul persoanelor fizice, și de 20.000 de lei la 100.000 de lei în cazul persoanelor juridice, precum și prin confiscarea contravalorii bunurilor nedeclarate.

Conform prevederilor OUG 41/2022, confiscarea bunurilor se aplică pentru următoarele fapte contravenționale:

  • nedeclararea în sistemul RO e-Transport a datelor referitoare la transportul de bunuri cu risc fiscal ridicat, astfel încât să poată fi identificate prin cod UIT;
  • utilizarea codului UIT peste termenul de valabilitate;
  • descărcarea pe teritoriul României a bunurilor care fac obiectul tranzacțiilor intracomunitare aflate în tranzit, cu excepția celor care fac obiectul depozitării sau formării unui nou transport;
  • declararea în Sistemul RO e-Transport a unor cantități diferite de cele care fac obiectul transportului de bunuri.

Modalitatea de reglementare a măsurii complementare a confiscării bunurilor nu oferă posibilitatea organului fiscal de a proceda la individualizarea sancțiunii complementare în funcție de gravitatea faptei săvârșite, aceasta fiind aplicată în mod obligatoriu în cazul în care se constată încălcarea prevederilor menționate la art. 13 alin. (1) din OUG 41/2022.

Cu alte cuvinte, chiar dacă organul fiscal va putea aplica o amendă orientată spre minimul prevăzut de textul legal în cazul unui operator economic aflat la prima abatere legată de sistemul RO e-Transport, confiscarea valorii mărfurilor nedeclarate va fi aplicată de fiecare dată.

Prin urmare, în ipoteza în care operatorul economic omite să declare în sistemul RO e-Transport datele referitoare la transportul de bunuri cu risc fiscal ridicat, astfel încât să poată fi identificate prin codul UIT, față de acesta se va dispune confiscarea valorii întregului transport efectuat.

Având în vedere că operatorii economici organizează transporturi cu bunuri cu risc fiscal ridicat a căror valoare poate ajunge la câteva sute de mii sau milioane de lei, o sancțiune de confiscare a valorii nedeclarate a unor astfel de bunuri poate avea repercusiuni dezastruoase asupra activității lor. Scoaterea de pe piață a unui operator economic în urma unei singure erori de declarare nu poate fi considerată o măsură echitabilă și care să îndeplinească scopul prevăzut de lege.

Din modul de redactare a textului legal se observă că legiuitorul nu a avut în vedere posibilitatea ca o astfel de sancțiune să fie disproporțională față de fapta săvârșită în concret, iar în trecut astfel de reglementări naționale au fost considerate injuste de către instanțele europene.

În plus, odată cu pronunțarea Deciziei ÎCCJ – Completul pentru soluționarea recursului în interesul legii, nr. 5/12.04.2021, s-ar putea considera că în cazul în care s-ar formula plângeri contravenționale împotriva proceselor-verbale prin care organele fiscale aplică amenzi, alături de măsura confiscării valorii bunurilor nedeclarate, instanțele de judecată nu vor putea interveni asupra proporționalității măsurii complementare. Cu alte cuvinte, chiar dacă instanțele ar putea înlocui sancțiunea amenzii cu cea a avertismentului, cu toate acestea, instanțele de judecată nu vor putea înlătura măsura confiscării, chiar dacă vor aprecia că aceasta ar fi disproporționată față de fapta comisă.

Prin urmare, apreciem că este imperativă intervenția legiuitorului pentru modificarea situației actuale a sancțiunilor legate de sistemul RO e-Transport, ce ar putea genera efecte profund negative în domeniul companiilor de transport.

Echipa Blaj Law a pregătit un memoriu cu o propunere de modificare a prevederilor legale privind sancțiunea confiscării bunurilor nedeclarate în sistemul RO e-Transport, solicitând organelor decizionale să procedeze la îndreptarea imediată a acestei situații cu implicații economice dezastruoase.